Vertrek buitenland

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente. Ook als u terugkeert naar uw land van herkomst, moet u dit aan de gemeente melden.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst burgerzaken. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland. U kunt hiervoor een afspraak maken. 

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent, hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte moet u uw verblijfsdocument inleveren bij de dienst burgerzaken.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Heeft u vragen over het fiscale aspect van een vertrek naar het buitenland, dan kunt u dit hier vinden.

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland (minimum 3 adresregels)
  • verblijfsdocument van elk lid van het gezin boven de 12 jaar

Meer info

Fiscale situatie en sociale zekerheid

Naar top