Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente. Ook als u terugkeert naar uw land van herkomst, moet u dit aan de gemeente melden.
Voorwaarden
U verhuist effectief naar het buitenland.
Procedure
Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst burgerzaken. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland. U kunt hiervoor een afspraak maken.
- De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
- Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
- Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent, hem bij de aangifte bijstaan.
Na de aangifte moet u uw verblijfsdocument inleveren bij de dienst burgerzaken.
Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.
Heeft u vragen over het fiscale aspect van een vertrek naar het buitenland, dan kunt u dit hier vinden.
Wat meebrengen
- adres in het buitenland (minimum 3 adresregels)
- verblijfsdocument van elk lid van het gezin boven de 12 jaar